Overvejelser før du går i gang...

Vær opmærksom på målgruppen

  • Beboerne på ældrecentret
  • Pårørende
  • Potentielt nye beboere
  • Frivillige
  • Medarbejdere og nye medarbejdere

Overvejelser vedr. målgruppens behov

  • Hvad får målgruppen ud af at følge jer? Det er vigtigt, at man giver noget til sit publikum for at fastholde interessen

Administration

  • Udnævn 2-3 administratorer, hvoraf lederen skal være den ene
  • Hvem er hovedansvarlig?
  • Hvor ofte tjekker I væggen? Henvendelser på Facebook skal behandles på lige fod med henvendelser på fx e-mail
  • For at følge Facebooks retningslinjer skal alle administratorer logge på fra personlige profiler. Facebook tillader således ikke ’falske’ arbejdsprofiler
  • Få tilsagn fra beboere, pårørende (og medarbejdere)

OBS – det er vedtaget, at beboere på de midlertidige pladser ikke skal figurere på Facebook af etiske grunde.

Få det hele med…

Vær omhyggelig med at udfylde diverse informationer, såsom kontaktoplysninger, når I opretter jeres Facebookprofil. Vigtigst af alt er retningslinjer på brugen af jeres Facebook-væg. Et forslag til tekst kan se ud som følger:

RETNINGSLINJER
Denne Facebookside er ældrecentrets direkte adgang til nyheder og overblik over, hvad der sker på ældrecentret.
Det er Ældrecentrets personale og leder, der er redaktører på siden.
Husk at der er nogle færdselsregler, som skal overholdes. Siden er ikke en kanal for:

  • Sagsbehandling og personfølsomme oplysninger (fortrolige oplysninger).
  • Indlæg med injurierende, racistisk, hadefuldt, chikanerende, intimiderende eller truende indhold.
  • Politisk agitation.
  • Reklamer og andre kommercielle indlæg.
  • Indlæg der hænger ældrecentrets medarbejdere ud med navns nævnelse.
  • Spam og ”trolde” – altså indlæg, der bevidst prøver at afspore og ødelægge debat.

Indlæg og beskeder af dén karakter vil blive fjernet fra siden.
Herudover skal indlæg overholde Facebooks retningslinjer, og vil blive administreret i overensstemmelse med disse fra ældrecentrets side. Vi henviser særligt til Erklæring om rettigheder og ansvar og Facebooks fællesskabsregler. Disse finder du på www.facebook.com/policiesRigtig god fornøjelse!

I-sikkerhed

For at overholde Hjørring Kommunes politik for I-sikkerhed, er det vigtigt, at man er særligt opmærksom på følgende:

  • Man skal skelne mellem privat og arbejdsmæssig brug af sociale medier
  • Når man kommunikerer arbejdsmæssigt på de sociale medier, må man aldrig publicere følsomme eller fortrolige oplysninger, som kan skade kommunens fortrolighed, integritet og omdømme
  • Klager afgivet via en officiel kanal, f.eks. en officiel Facebook-side, kan ikke afvises. Dog bør man forsøge at opfordre borgeren til at aflevere klagen via mail eller lignende
  • Ældrecentrets Facebook-side skal have deaktiveret muligheden for, at folk kan kontakte siden privat på en besked-knap. Alle borgerhenvendelser på Facebook skal således ske via væggen, så de er offentligt tilgængelige
  • Ældrecentrets Facebook-side skal have deaktiveret muligheden for, at folk kan give siden anmeldelser (stjerner).